القضاء على ادمان الموبيل والتابلت فى 4 خطوات

القضاء على ادمان الموبيل والتابلت فى 4 خطوات
     طبعا فية ناس كتير مدمنة الموبيل والشات ومن كتر ما الواحد بيستعملهم فى حياته الشخصية الواحد ما بيحسش باليوم اللى عند النوم وفالاخر الواحد بيسال نفسة سوال مهم جداً وهو انا عملت اية النهرضة بيرض على نفسة وبيقول ..... !!!!! مبيرضش ضاع اليوم على الفاضى بسبب الموبيل الملعون .


    انا بقى كتبت الموضوع دا انهرضة عشان كدا وعشان فية ناس بتقع فى الفخ دا كتير اوى انا كل اللى بطلبة منك تطبق الخطوات التالية  عشان تقدر تسيطر على المشكلة الكبيرة دى .... حتى لا اطيل عليكم اليكم الخطوات التالية :-

    1- لا تستخدم هاتفك كمنبه حاول أن تعود إلى المنبه التقليدى لكى يوقظك من النوم لأن مجرد أن تستيقظ على صوت هاتفك ستبدأ فى حمله والتقليب فيه قبل أن تغسل وجهك لذلك حاول أن تعطى لنفسك وقتًا.

    2- امنع نفسك عن استخدامه فى الشارع لا تخرج من منزلك وأنت تتحدث على الهاتف ولا تبدأ رسائل وأنت فى الطرق انتظر حتى تجلس فى مكان أو تذهب للمنزل للرد.

    3- فكر فيما يفوتك ابدأ فى التفكير فى الأشياء التى يمكن أن تفوتك وأنت تضع رأسك داخل شاشة الهاتف مثل تلميحات أصدقائك والمواقف الملهمة فى الطريق والحوار مع عائلتك.

    4- اعط هاتفك لأحد أصدقائك حاول أن تمنع نفسك من استخدام الهاتف وأنت تجلس مع صديقك وشجعهم على جمع الهواتف حتى تنتهى الجلسة وستشعر بتعب فى البداية ولكن بعد ذلك ستعتاد.


    على فكرة الكلام دا مش صعب بس ياريت ننفذه واحنا هنشوف الفرق بجد ونحس اننا بنعمل حاجة بجد وبنستفاد من اليوم 
    مبروك عليكم العلاج 
     

    إرسال تعليق

    مساحة اعلانية
    مساحة اعلانية
    مساحة اعلانية
    مساحة اعلانية
    مساحة اعلانية